¤محمد مصطفی¤ ...اهل سنت...
¤صلی الله علیه وآله و سلم¤
تاريخ : پنج شنبه 26 تير 1393برچسب:, | نویسنده : آقای...
ﺗﻌﺮﯾﻒ ﺍﻋﺘﮑﺎﻑ : ﻣﺎﻧﺪﻥ ﺩﺭ ﻣﺴﺠﺪ ﺑﻪ ﻗﺼﺪ ﻃﺎﻋﺖ ﻭ ﻋﺒﺎﺩﺕ . ﺩﻻﯾﻞ ﻣﺸﺮﻭﻋﯿﺖ ﺁﻥ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻋﺰﻭﺟﻞ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ : ‏(ﻭ ﻋﻬﺪﻧﺎ ﺇﻟﯽ ﺇﺑﺮﺍﻫﯿﻢ ﻭ ﺇﺳﻤﺎﻋﯿﻞ ﺃﻥ ﻃﻬﺮﺍ ﺑﯿﺘﯽ ﻟﻠﻄﺎﺋﻔﯿﻦ ﻭ ﺍﻟﻌﺎﮐﻔﯿﻦ ﻭ ﺍﻟﺮﮐﻊ ﺍﻟﺴﺠﻮﺩ ‏) ‏(ﻭ ﻭﺣﯽ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﯾﻢ ﺑﺴﻮﯼ ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻢ ﻭ ﺍﺳﻤﺎﻋﯿﻞ ﮐﻪ ﭘﺎﮎ ﺳﺎﺯﯾﺪ ﺧﺎﻧﻪ ﻣﺮﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻃﻮﺍﻑ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻭ ﻣﻌﺘﮑﻔﯿﻦ ﻭ ﻭ ﺭﮐﻮﻉ ﻭ ﺳﺠﺪﻩ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ‏) ‏[ ﺑﻘﺮﻩ / 125[ ﺍﺯ ﺍﻡ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ ﻋﺎﯾﺸﻪ ـ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻬﺎـ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ : " ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﮐﺮﻡ ـ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ ـ ﺩﻫﻪ ﺁﺧﺮ ﻣﺎﻩ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﺍﻋﺘﮑﺎﻑ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﻋﻤﻞ ﺭﺍ ﺗﺎ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻭﻓﺎﺗﺸﺎﻥ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻭﻓﺎﺕ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﻫﻤﺴﺮﺍﻧﺶ ﻧﯿﺰ ﺍﻋﺘﮑﺎﻑ ﻣﯿﻨﻤﻮﺩﻧﺪ ". ‏( ﺑﺨﺎﺭﯼ 2036( ﺍﺯ ﺳﯿﺪﻧﺎ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﻋﻤﺮـ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻬﻤﺎـ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺭﺳﻮﻝ ﺍﮐﺮﻡ ـ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ ـ ﭘﺸﺖ ﺳﺘﻮﻥ ﺗﻮﺑﻪ ) ﺩﺭ ﻣﺴﺠﺪ ﺍﻟﻨﺒﯽ‏) ﺍﻋﺘﮑﺎﻑ ﻣﯽ ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﻓﺮﺍﺷﯽ ﻣﯽ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻨﺪ ﯾﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺗﺨﺘﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ ﺩﺍﺩﻧﺪ . ‏(ﺍﺑﻦ ﻣﺎﺟﻪ 564( ﻓﻀﺎﯾﻞ ﻭ ﺟﺎﯾﺰﻩ ﻫﺎﯼ ﻧﻔﯿﺲ ﻭ ﺍﺭﺯﺷﻤﻨﺪ ﺍﻋﺘﮑﺎﻑ ﺑﺪﻭﻥ ﺷﮏ ﺍﻋﺘﮑﺎﻑ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺳﻨﺘﻬﺎﯾﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮ ﻧﻔﺲ ﺑﺸﺮﯼ ﺩﺷﻮﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﺟﻮﺍﯾﺰ ﺁﻥ ﺑﻪ ﻟﻄﻒ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﺍﺭﺯﺷﻤﻨﺪ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺟﻮﺍﯾﺰ ﺁﻥ : 1 ـ ﺩﺭﮎ ﺷﺐ ﻗﺪﺭ ﻭ ﺑﺪﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺛﻮﺍﺏ ﻫﺰﺍﺭ ﻣﺎﻩ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﺳﺖ ﺑﺎ 83 ﺳﺎﻝ . 2 ـ ﺑﺨﺸﺶ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻭ ﺍﺯ ﺑﯿﻦ ﺭﻓﺘﻦ ﺳﯿﺌﺎﺕ ﺩﺭ ﺍﯾﺎﻡ ﺍﻋﺘﮑﺎﻑ . ﻋﻄﺎﺀ ـ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ـ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ : ﻣﺜﺎﻝ ﺷﺨﺺ ﻣﻌﺘﮑﻒ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺮﺩ ﻧﯿﺎﺯﻣﻨﺪﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﻤﺮﺍﺭ ﻣﯽ ﻧﺸﯿﻨﺪ ﻭ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ ﺑﻠﻨﺪ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﻡ ﺗﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺣﺎﺟﺘﻢ ﺭﺍ ﺑﺮﺁﻭﺭﺩﻩ ﮐﻨﺪ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺷﺨﺺ ﻣﻌﺘﮑﻒ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﺍﻟﻠﻪ ‏(ﻣﺴﺠﺪ ‏) ﻣﯽ ﻧﺸﯿﻨﺪ ﻭ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ ﺑﻠﻨﺪ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﻡ ﺗﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺮﺍ ﺑﯿﺎﻣﺮﺯﺩ ﻭ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻣﺮﺍ ﻋﻔﻮ ﮐﻨﺪ ﻭ ﻟﻠﻪ ﺍﻟﻤﺜﻞ ﺍﻷﻋﻠﯽ . 3 ـ ﺑﺪﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺍﺟﺮ ﭘﻨﺠﺎﻩ ﺻﺤﺎﺑﯽ ـ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻬﻢ ـ ﺍﺯ ﺳﯿﺪﻧﺎ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﻣﺴﻌﻮﺩ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﮐﺮﻡ ـ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ـ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ : « ﺇﻥ ﻣﻦ ﻭﺭﺍﺀﮐﻢ ﺯﻣﺎﻥ ﺻﺒﺮ ﻟﻠﻤﺘﻤﺴﮏ ﻓﯿﻪ، ﺃﺟﺮ ﺧﻤﺴﯿﻦ ﺷﻬﯿﺪﺍ ﻣﻨﮑﻢ ‏» ‏( ﺳﻠﺴﻠﺔ ﺍﻟﺼﺤﯿﺤﺔ 494( " ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﻣﯽ ﺁﯾﺪ ﮐﻪ ﺯﻣﺎﻥ ﺻﺒﺮ ﻭ ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﻣﺘﻤﺴﮏ ﺑﻪ ﺩﯾﻦ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺟﺮ ﭘﻨﺠﺎﻩ ﺷﻬﯿﺪ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺩﺍﺭﻧﺪ ." ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻫﺮﯼ ـ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ـ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ : ﻣﻦ ﺗﻌﺠﺐ ﻣﯽ ﮐﻨﻢ ﺍﺯ ﺍﻣﺮ ﺍﻋﺘﮑﺎﻑ ﺑﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﮐﺮﻡ ـ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ـ ﻭ ﺻﺤﺎﺑﻪ ﮐﺮﺍﻡ ـ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻬﻢ ـ ﺑﺮﺁﻥ ﻣﻮﺍﻇﺒﺖ ﻭ ﺍﺳﺘﻤﺮﺍﺭ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺩﺭ ﺑﯿﻦ ﻣﺎ ﻣﺘﺮﻭﮎ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ . ﭘﺲ ﺑﯿﺎﯾﯿﻢ ﺍﯾﻦ ﺳﻨﺖ ﺭﺍ ﺍﺣﯿﺎ ﮐﻨﯿﻢ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻃﺎﻋﺖ ﻭ ﺑﻨﺪﮔﯽ ﺧﺪﺍ ﺻﺒﺮ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﻢ ﺗﺎ ﺍﯾﻦ ﺍﺟﺮ ﻋﻈﯿﻢ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﯾﻢ . ]ﺗﻮﺍﺻﻮﺍ ﺑﺎﻟﺤﻖ ﻭ ﺗﻮﺍﺻﻮﺍ ﺑﺎﻟﺼﺒﺮ [ 4 ـ ﺣﻔﻆ ﺭﻭﺯﻩ ﺍﺯ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﮐﺎﺭﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺁﻧﺮﺍ ﺧﺪﺷﻪ ﺩﺍﺭ ﻭ ﺛﻮﺍﺏ ﺁﻥ ﺭﺍ ﮐﻢ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. 5 ـ ﺗﻤﺮﯾﻦ ﻧﺸﺴﺘﻦ ﺩﺭ ﻣﺴﺠﺪ ﻭ ﻣﻮﺍﻇﺒﺖ ﺑﺮ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﯼ ﭘﻨﺞ ﻭﻗﺖ ﺑﺎ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﻭ ﺍﯾﻦ ﺧﻮﺩ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﻓﻀﺎﯾﻞ ﺧﺎﺻﯽ ﻫﺴﺖ ﮐﻪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ : ﺍﻟﻒ‏) ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﺴﺠﺪ ﻣﯽ ﻧﺸﯿﻨﺪ ﯾﻘﯿﻨﺎ ﻣﺴﺠﺪ ﺭﺍ ﻗﻠﺒﺎ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺍﯾﻦ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﻭ ﺗﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﻣﺴﺠﺪ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺑﺎ ﺍﺭﺯﺵ ﺍﺳﺖ . ﺍﺯ ﺍﺑﻮﻫﺮﯾﺮﻩ ـ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ـ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ـ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ـ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ : "ﻫﻔﺖ ﮔﺮﻭﻩ ‏( ﻓﺮﺩﺍﯼ ﻗﯿﺎﻣﺖ‏) ﺩﺭ ﺯﯾﺮ ﺳﺎﯾﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻫﻔﺖ ﮔﺮﻭﻩ، ‏« ﻭ ﺭﺟﻞ ﻗﻠﺒﻪ ﻣﻌﻠﻖ ﺑﺎﻟﻤﺴﺎﺟﺪ ‏» " ﻣﺮﺩﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻗﻠﺒﺶ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺗﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﺟﺪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ". ﯾﻌﻨﯽ ﺑﻪ ﻓﮑﺮ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺎﺷﺪ . ﺏ‏) ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﺴﺠﺪ ﻣﯽ ﻧﺸﯿﻨﺪ ﻭ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﻣﯽ ﮐﺸﺪ ﺩﻭ ﺍﻣﺘﯿﺎﺯ ﻭﯾﮋﻩ ﺩﺍﺭﺩ ﯾﮑﯽ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻣﺎﺩﺍﻣﯽ ﮐﻪ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﺛﻮﺍﺏ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺮﺍﯾﺶ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺩﻭﻡ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻭ ﺩﻋﺎﯼ ﺭﺣﻤﺖ ﻭ ﻣﻐﻔﺮﺕ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ . ﺷﺮﻭﻁ ﺍﻋﺘﮑﺎﻑ ﺷﺨﺺ ﻣﻌﺘﮑﻒ ﺑﺎﯾﺪ : 1 ـ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ. 2 ـ ﺑﺎﻟﻎ ﺑﺎﺷﺪ. 3 ـ ﻃﺎﻫﺮ ﺑﺎﺷﺪ . 4 ـ ﺩﺭ ﻣﺴﺠﺪ ﺑﺎﺷﺪ . ﻭ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﺴﺠﺪﯼ ﮐﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ، ﺍﻋﺘﮑﺎﻑ ﮐﻨﺪ. ﺣﮑﻢ ﺍﻋﺘﮑﺎﻑ ﺳﻨﺖ ﻣﺆﮐﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺑﺪﻟﯿﻞ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﮐﺮﻡ ـ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ ـ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻣﻮﺍﻇﺒﺖ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﺗﺎ ﺁﺧﺮ ﺣﯿﺎﺕ ﻣﺒﺎﺭﮐﺸﺎﻥ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽ ﺩﺍﺩﻧﺪ . ﺍﺯ ﺍﻡ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ ﻋﺎﯾﺸﻪ ـ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻬﺎـ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﮐﺮﻡ ـ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ ـ ﺩﻫﻪ ﺁﺧﺮ ﻣﺎﻩ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﺍﻋﺘﮑﺎﻑ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﻋﻤﻞ ﺭﺍ ﺗﺎ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻭﻓﺎﺗﺸﺎﻥ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻭﻓﺎﺕ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﻫﻤﺴﺮﺍﻧﺶ ﻧﯿﺰ ﺍﻋﺘﮑﺎﻑ ﻣﯿﻨﻤﻮﺩﻧﺪ .‏( ﺑﺨﺎﺭﯼ 2036 ‏) ﺍﺭﮐﺎﻥ ﺍﻋﺘﮑﺎﻑ 1 ـ ﻧﯿﺖ ﮐﺮﺩﻥ، ﮐﻪ ﺁﻥ ﺍﻣﺮﯼ ﺍﺳﺖ ﺿﺮﻭﺭﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻋﺘﮑﺎﻑ . ﻭ ﺧﺎﻟﺺ ﮐﺮﺩﻥ ﻋﻤﻞ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻟﻠﻪ ﺳﺒﺤﺎﻧﻪ ﻭ ﺗﻌﺎﻟﯽ. ﺍﺯ ﺳﯿﺪﻧﺎ ﻋﻤﺮﺑﻦ ﺍﻟﺨﻄﺎﺏ ـ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ـ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺷﻨﯿﺪﻡ ﮐﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ـ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ـ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ‏« ﺇﻧﻤﺎ ﺍﻷﻋﻤﺎﻝ ﺑﺎﻟﻨﯿﺎﺕ ‏» " ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺑﻪ ﻧﯿﺘﻬﺎ ﺑﺴﺘﮕﯽ ﺩﺍﺭﺩ ." 2 ـ ﻣﺎﻧﺪﻥ ﺩﺭ ﻣﺴﺠﺪ ﻭ ﺩﻟﯿﻞ ﺁﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﻟﻠﻪ : ‏(ﻭ ﻋﻬﺪﻧﺎ ﺇﻟﯽ ﺇﺑﺮﺍﻫﯿﻢ ﻭ ﺇﺳﻤﺎﻋﯿﻞ ﺃﻥ ﻃﻬﺮﺍ ﺑﯿﺘﯽ ﻟﻠﻄﺎﺋﻔﯿﻦ ﻭ ﺍﻟﻌﺎﮐﻔﯿﻦ ﻭ ﺍﻟﺮﮐﻊ ﺍﻟﺴﺠﻮﺩ ‏) ‏(ﻭ ﻭﺣﯽ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﯾﻢ ﺑﺴﻮﯼ ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻢ ﻭ ﺍﺳﻤﺎﻋﯿﻞ ﮐﻪ ﭘﺎﮎ ﺳﺎﺯﯾﺪ ﺧﺎﻧﻪ ﻣﺮﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻃﻮﺍﻑ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻭ ﻣﻌﺘﮑﻔﯿﻦ ﻭ ﻭ ﺭﮐﻮﻉ ﻭ ﺳﺠﺪﻩ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ) ‏)ﺑﻘﺮﻩ 125/ ‏) ﺯﻣﺎﻥ ﺍﻋﺘﮑﺎﻑ ﺍﮔﺮ ﺷﺨﺼﯽ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺭ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﺍﻋﺘﮑﺎﻑ ﮐﻨﺪ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻭ ﻣﺆﮐﺪﺗﺮﯾﻦ ﻭﻗﺖ ﺁﻥ ﺩﻫﻪ ﺁﺧﺮ ﻣﺎﻩ ﻣﺒﺎﺭﮎ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺟﺎﯾﺰ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻫﺮ ﻭﻗﺘﯽ ﺍﺯ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﻭ ﻣﺎﻫﻬﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺧﺼﻮﺻﺎ ﺍﮔﺮ ﻧﺬﺭ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﻭﺍﺟﺐ ﮐﻨﺪ. ﺳﯿﺪﻧﺎ ﻋﻤﺮ ـ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ـ ﺍﺯ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ـ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ـ ﭘﺮﺳﯿﺪ : ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻣﻦ ﺩﺭ ﺟﺎﻫﻠﯿﺖ ﻧﺬﺭ ﮐﺮﺩﻡ ﮐﻪ ﯾﮏ ﺷﺐ ﺩﺭ ﻣﺴﺠﺪ ﺍﻟﺤﺮﺍﻡ ﺍﻋﺘﮑﺎﻑ ﮐﻨﻢ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ : " ﻧﺬﺭﺕ ﺭﺍ ﺍﺩﺍ ﮐﻦ ". ‏(ﺻﺤﯿﺢ ﺑﺨﺎﺭﯼ 2032 ‏) ﺷﺮﻭﻉ ﻭ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﺍﻋﺘﮑﺎﻑ ﻋﻠﻤﺎﺀ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﻨﺪ : ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﻧﯿﺖ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺩﻫﻪ ﺁﺧﺮ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﻋﺘﮑﺎﻑ ﮐﻨﺪ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻏﺮﻭﺏ ﺧﻮﺭﺷﯿﺪ ﺷﺐ 21 ﻭﺍﺭﺩ ﻣﺴﺠﺪ ﻭ ﺟﺎﯼ ﺍﻋﺘﮑﺎﻓﺶ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻏﺮﻭﺏ ﺷﺐ ﻋﯿﺪ ﺧﺎﺭﺝ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ. ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﮔﺮﻭﻩ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺍﺯ ﻋﻠﻤﺎﺀ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﻨﺪ : ﺷﺮﻭﻉ ﺁﻥ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻧﻤﺎﺯ ﺻﺒﺢ ﻭ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﺁﻥ ﻧﯿﺰ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻧﻤﺎﺯ ﺻﺒﺢ ﺭﻭﺯ ﻋﯿﺪ ﺍﺳﺖ . ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﻡ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ ﻋﺎﯾﺸﻪ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ : « ﮐﺎﻥ ﺍﻟﻨﺒﯽ ﺇﺫﺍ ﺃﺭﺍﺩ ﺃﻥ ﯾﻌﺘﮑﻒ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﺼﺒﺢ ﺛﻢ ﺩﺧﻞ ﺍﻟﻤﮑﺎﻥ ﺍﻟﺬﯼ ﯾﺮﯾﺪ ﺃﻥ ﯾﻌﺘﮑﻒ ﻓﯿﻪ ‏» ‏( ﺭﻭﺍﻩ ﺍﺑﻦ ﻣﺎﺟﻪ ‏) "ﺭﺳﻮﻝ ﺍﮐﺮﻡ ـ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ـ ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺍﻋﺘﮑﺎﻑ ﮐﻨﺪ ﻧﻤﺎﺯ ﺻﺒﺢ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﺳﭙﺲ ﻭﺍﺭﺩ ﻣﮑﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﻋﺘﮑﺎﻑ ﮐﻨﺪ ﻣﯽ ﺷﺪ ." ﭘﺲ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﯾﻢ ﮐﻪ ﺷﺨﺺ ﻣﻌﺘﮑﻒ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﻭ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﺍﻋﺘﮑﺎﻑ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻃﺒﻖ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﻧﻈﺮ ﺍﺯ ﻧﻈﺮﺍﺕ ﻋﻠﻤﺎ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﺪ. ﺳﺆﺍﻝ : ﺁﯾﺎ ﺷﺨﺺ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﯾﮏ ﺷﺐ ﯾﺎ ﯾﮏ ﺭﻭﺯ ﯾﺎ ﺩﻭ ﺭﻭﺯ ﺍﻋﺘﮑﺎﻑ ﮐﻨﺪ ؟ ﺑﻠﻪ . ﺩﻟﯿﻞ ﺁﻥ ﺣﺪﯾﺚ ﺳﯿﺪﻧﺎ ﻋﻤﺮـ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ـ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﺩﺭ ﺟﺎﻫﻠﯿﺖ ﻧﺬﺭ ﮐﺮﺩﻡ ﺗﺎ ﺷﺒﯽ ﺩﺭ ﻣﺴﺠﺪ ﺍﻟﺤﺮﺍﻡ ﺍﻋﺘﮑﺎﻑ ﮐﻨﻢ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ـ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ـ ﺩﺭ ﺟﻮﺍﺏ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺩﺍ ﮐﻦ . ﭘﺲ ﺷﺨﺺ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﯾﮏ ﺳﺎﻋﺖ ﻭ ﯾﮏ ﺷﺐ ﯾﺎ ﯾﮏ ﺭﻭﺯ ﻭ ﺩﻭ ﺭﻭﺯ ﻧﯿﺰ ﺍﻋﺘﮑﺎﻑ ﮐﻨﺪ. ﻣﺒﻄﻼﺕ ﺍﻋﺘﮑﺎﻑ 1 ـ ﺧﺮﻭﺝ ﺍﺯ ﻣﺴﺠﺪ، ﺍﮔﺮ ﺷﺨﺺ ﻣﻌﺘﮑﻒ ﺍﺯ ﻣﺴﺠﺪ ﺑﺪﻭﻥ ﺿﺮﻭﺭﺕ ﻭ ﻧﯿﺎﺯ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﺪ ﺍﻋﺘﮑﺎﻑ ﺁﻥ ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ. ﺍﻡ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ ﻋﺎﯾﺸﻪ ـ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ ـ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﮐﺮﻡ ـ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ـ ﺍﻋﺘﮑﺎﻑ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﺳﺮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻦ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻣﻦ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺷﺎﻧﻪ ﻣﯽ ﺯﺩﻡ . ﻭ ﺩﺍﺧﻞ ﺧﺎﻧﻪ ﻧﻤﯽ ﺷﺪ ﻣﮕﺮ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﯿﺎﺯ ﻭ ﺿﺮﻭﺕ . ‏(ﺳﻨﻦ ﺗﺮﻣﺬﯼ‏) ﻋﻼﻣﻪ ﺍﺑﻦ ﻋﺜﯿﻤﯿﻦ ـ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ـ ﺩﺭ ﻓﺘﺎﻭﺍﯼ ﺧﻮﺩ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ : ﺧﺮﻭﺝ ﺍﺯﻣﺴﺠﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺷﺨﺺ ﻣﻌﺘﮑﻒ ﺳﻪ ﻧﻮﻉ ﺍﺳﺖ : ﺍﻟﻒ‏) ﺧﺮﻭﺝ ﻣﺸﺮﻭﻉ، ﮐﻪ ﺁﻥ ﺧﺮﻭﺝ ﺑﺮﺍﯼ ﺣﺎﺟﺖ ﻭ ﻧﯿﺎﺯ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﻭ ﻧﻮﺷﯿﺪﻥ ﻭ ﻏﺴﻞ ﻭﻏﯿﺮﻩ ﺍﺳﺖ. ﺏ‏) ﺧﺮﻭﺝ ﺑﺮﺍﯼ ﻃﺎﻋﺖ ﻭ ﻋﺒﺎﺩﺕ، ﮐﻪ ﺑﺮ ﺷﺨﺺ ﻣﻌﺘﮑﻒ ﻭﺍﺟﺐ ﻧﯿﺴﺖ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻋﯿﺎﺩﺕ ﻣﺮﯾﺾ ﻭ ﺣﻀﻮﺭ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻨﺎﺯﻩ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺍﺑﺘﺪﺍﯼ ﺍﻋﺘﮑﺎﻑ ﺷﺮﻁ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﻦ ﺍﻣﻮﺭ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﻮﺩ ﺟﺎﯾﺰ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﻏﯿﺮ ﺍﯾﻨﺼﻮﺭﺕ ﺟﺎﯾﺰ ﻧﯿﺴﺖ. ﺝ ) ﺧﺮﻭﺝ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﺎﺭﯼ ﮐﻪ ﺍﻋﺘﮑﺎﻑ ﺭﺍ ﺑﺎﻃﻞ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺧﺮﯾﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﻭ ﻧﺰﺩﯾﮑﯽ ﺑﺎ ﻫﻤﺴﺮ ﻭ ﻏﯿﺮﻩ. 2 ـ ﻣﺒﺎﺷﺮﺕ ﮐﺮﺩﻥ ﺑﺎ ﻫﻤﺴﺮ ﮐﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻋﻤﻞ ﻧﺰﺩﯾﮑﯽ ﺑﺎ ﻫﻤﺴﺮ ‏( ﺟﻤﺎﻉ ‏) ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﻣﯿﻔﺮﻣﺎﯾﺪ : ‏( ﻭﻻ ﺗﺒﺎﺷﺮﻭﻫﻦ ﻭ ﺃﻧﺘﻢ ﻋﺎﮐﻔﻮﻥ ﻓﯽ ﺍﻟﻤﺴﺎﺟﺪ‏) ‏(ﻭ ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎ ‏( ﺯﻧﺎﻥ‏) ﻧﺰﺩﯾﮑﯽ ﻧﮑﻨﯿﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯿﮑﻪ ﺩﺭ ﻣﺴﺎﺟﺪ ﺑﻪ ﺍﻋﺘﮑﺎﻑ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺍﯾﺪ‏) ‏( ﺑﻘﺮﻩ 187/‏) 3 ـ ﻭ ﺍﺯ ﻣﺒﻄﻼﺕ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﻋﺘﮑﺎﻑ ﺣﯿﺾ ﻭ ﻧﻔﺎﺱ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ . 4 ـ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩﻥ ﻋﺪﻩ ﺑﺮﺍﯼ ﺯﻧﯽ ﮐﻪ ﺷﻮﻫﺮﺵ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺍﻋﺘﮑﺎﻑ ﻓﻮﺕ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ . ﺳﺆﺍﻝ : ﺁﯾﺎ ﺯﻧﺎﻥ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺍﻋﺘﮑﺎﻑ ﮐﻨﻨﺪ؟ ﺟﻮﺍﺏ : ﺍﺗﻔﺎﻕ ﻋﻠﻤﺎﺀ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﺍﻋﺘﮑﺎﻑ ﮐﺮﺩﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺯﻧﺎﻥ ﻧﯿﺰ ﺟﺎﯾﺰ ﺍﺳﺖ ﺩﻟﯿﻞ ﺁﻥ ﺍﺯ ﺍﻡ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ ﻋﺎﯾﺸﻪ ـ ﺭﺿﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻨﻬﺎـ ﺭﻭﺍﯾﺖ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﮐﺮﻡ ـ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺳﻠﻢ ـ ﺩﻫﻪ ﺁﺧﺮ ﻣﺎﻩ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﺍﻋﺘﮑﺎﻑ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﻋﻤﻞ ﺭﺍ ﺗﺎ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻭﻓﺎﺗﺸﺎﻥ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻭﻓﺎﺕ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﻫﻤﺴﺮﺍﻧﺶ ﻧﯿﺰ ﺍﻋﺘﮑﺎﻑ ﻣﯿﻨﻤﻮﺩﻧﺪ . ( ﺑﺨﺎﺭﯼ 2036 ‏) ﺍﻣﺎﻡ ﺍﺑﻮﺣﻨﯿﻔﻪ ـ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠﻪ ـ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻬﺘﺮ ﺑﺮﺍﯼ ﺯﻧﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻋﺘﮑﺎﻑ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺯﻥ ﻋﻮﺭﺕ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺣﺪﯾﺚ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﮐﺮﻡ ـ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ـ ﺩﺭ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﺧﺮﻭﺝ ﺯﻧﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﻤﺎﺯ ﺍﺳﺘﻨﺎﺩ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ : « ﺑﯿﻮﺗﻬﻦ ﺧﯿﺮ ﻟﻬﻦ ﻟﻮ ﮐﻦ ﯾﻌﻠﻤﻦ » "ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﯾﺸﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺍﮔﺮ ﺑﺪﺍﻧﻨﺪ ." ﻭﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﻋﻠﯽ ﻣﺤﻤﺪ ﻭ ﻋﻠﯽ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺍﺗﺒﺎﻋﻪ ﺍﻟﯽ ﯾﻮﻡ ﺍﻟﺪﯾﻦ

پیج رنک

آرایش